Fastighetsrätt/Köp

Jag har givit en fastighet till mina tre barn.

Gåvobrev har upprättats 2006.

Nu vill min dotter lösa ut sina bröder.

Blir det ett nytt gåvobrev då eller köpebrev mellan syskonen?

Vad är juridiskt rätt?

Lawline svarar

Hej Birgitta! Vad kul att du hör av dig till lawline.

Som jag förstår det har du givit dina tre barn lika stora delar av fastigheten i fråga. Alltså äger dem 1/3 var av fastigheten. Om din dotter vill lösa ut sina bröder blir det fråga om ett köp, jag antar här att hennes bröder vill ha ersättning för sina delar av fastigheten, och köpebrev mellan syskonen ska upprättas. Totalt blir det fråga om 2 olika köpebrev då båda hennes bröder säljer sina respektive 1/3. Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor eller funderingar!

Mattias VilhelmssonRådgivare