Fastighetsköp vid utländskt medborgarskap

Hej!

Min mamma vill köpa en lägenhet i Sverige. Hon har rysk medborgarskap. Får hon göra det och vad behövs från hennes sida att göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. I Sverige finns det inget krav på svenskt medborgarskap vid kö av fastighet.

Värt att notera är dock att det krävs att personen kan visa att denne är myndig vid ansökan om lagfart hos Lantmäteriet. Detta kan förslagsvis göras genom att en kopia av passet bifogas i samband med att köpehandlingarna skickas in. Dessutom måste formkraven i 4:1 Jordabalken vara uppfyllda.

Lycka till med köpet och hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Vänliga Hälsningar,

Mikaela NordhRådgivare