Fastighetsfel, dolt fel

Hej,

skrev för många dagar sedan en fråga fick inget svar än? Gör ett nytt försök!

Sålt en radhus 2012. Köparen hör av sig nu. Hon har hört ett kluckande ljud från badrummet och låter ngn kunnig undersöka avloppsröret med en vattenkamera , man ser att det sitter ett spik i avlöpsröret. Ingen läckage, ingen fuktskada! Ingen vet när spiken kom ditt? Hon påstår att det är ett dolt fel? Hur ska vi agera som säljare här? Köparen har ej behövt riva ner badrumsgolvet eller taket under för att kunna upptäcka spiken?.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En köpares undersökningsplikt av fastighet är långtgående. Dock ska inte köparen behöva "riva ner badrumsgolvet", men det är snarare en mall att förhålla sig till. När man talar om dolda fel såsom ovan utgår man ifrån vad köparen "bort upptäcka". Det åligger inte en köpare att undersöka avloppsrör med vattenkamera, såvida inte denne borde ha misstänkt något. Inom ramen för "borde misstänka" skulle exempelvis vara ifall kluckandet redan var där vid förvärvet. Har det kluckande ljudet uppkommit efter inflytt är detta att anse som ett dolt fel, varpå säljaren ansvarar för detta. Dessvärre åligger det alltså er att behjälpa felet, såvida köparen åberopat felet inom "skälig tid" efter hen upptäckt felet. Detta bör vara omkring 3 mån.

Lagrum: se jordabalken 4 kap 12 §, 4 kap 19 § samt 4 kap 19 a §. https://lagen.nu/1970:994

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare