FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2013

FASTIGHETSDISPYT I UTLANDET

Hej, Min fråga är något komplicerad men ska försöka att vara så tydlig så möjligt. Min far och mor kom till Sverige på sent 70-tal som politiska flyktingar från Chile. Min far fick då lämna kvar sin tomt och sitt hus i all hast. I dagsläget har jag fått veta att min fars äldre bror numera bor i min pappas hus och att han tagit över det. Jag undrar nu om min far har rätt att kräva tillbaka sin tomt och hus eftersom han aldrig skrev på några papper som ger min fars bror rätt till att ta över egedomen. Finns det någon preskriberingstid som gäller för detta? Och vem är rätt person att kontakta för att i sådan fall gå vidare med detta?

Hälsningar Paloma

Lawline svarar

Hej,

Då fastigheten är belägen i Chile är det chilensk rätt som avgör frågan om ägande. Jag skulle därför rekommendera att ni vänder er till en chilensk jurist för att få råd om hur frågan bör hanteras.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare