FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet09/11/2017

Fastighet som gåva - ingår lösöret?

Om mina föräldrar ger fastigheten och markerna som gåva till min bror ( vi är 3 barn) utan min och min systers vetskap vad gäller då? Huset som gåva men hur blir de med lösöret ??? Alla saker som finns inne i huset- vem tillhör dom??? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill vet om lösöret i fastigheten ingår i gåvan. Detta beror på vad som står i själva gåvohandlingen.

I det fall det framgår att fastigheten ska överlåtas, kommer jorden som hör härtill samt det som hör till fastigheten som fastighetstillbehör att ingå i överlåtelsen. Med fastighetstillbehör menas det som räknas tillhöra fastigheten enligt 2 kap. jordabalken.

Det som i övrigt räknas som lösöre kommer således inte ingå i gåvan då det inte tillhör fastigheten. Lösöret tillhör då den som anses äga själva lösöret, exempelvis den som köpt lösöret.

Om det däremot står i gåvohandlingen att lösöret ska ingå i överlåtelsen, kommer det innebära att lösöret ingår i gåvan.

Anna NilssonRådgivare