Fastighet och sambo, dödsfall.

Hej!

Köpte hus själv 2010. Med kontantinsats och löpnade renoveringar som jag själv satsat tycker vi att det blir mycket pengar om min sambo ska köpa in sig på huset. Samtidigt vill jag inte skänka bort hälften av allt jag satsat.

Hur gör vi bäst och enklast för att min sambo ska ha rätten att bo kvar om jag skulle gå bort?

Jag har 2 egna barn som ska ärva

Jag har en livförsäkring som löser ut på 1.2 miljoner om jag dör innan 65. Är 56 idag

Mitt huslån är idag 1 180 000. Värdet på huset är ca 1.8-9 milj.

Med vänlig hälsning

Magnus

Lawline svarar

Hej Magnus!

Vad trevligt att du hittat till oss på Lawline!

Som utgångspunkt är det så att en sambo aldrig ärver en annan sambo, utan testamente. En sambo kan däremot ha vad som kallas bodelningsrätt.

Av det du skrivit framgår inte riktigt om du och din sambo flyttade in samtidigt i det köpta huset. Det står att du köpte själv, men inte om du också bodde där själv en tid innan din sambo flyttade in. Detta påverkar bodelningsrätten om du går bort och hur mycket din sambo i så fall skulle behöva betala till dina barn om din sambo vill lösa ut dina barn (ungefär som att betala till dödsboet för huset, lite förenklat). Det påverkar också om ni har behov av samboavtal eller inte. Inte heller framgår något om villkoren i livförsäkringen. Det jag syftar på här är om det finns ett förmånstagarförordnande, det påverkar om det inkluderas i dina tillgångar eller inte vid bouppteckning, och till vem livförsäkringen faller ut eller om det är en sådan som är pantsatt i huslån. Detta gör att det är svårt att ge dig ett klart svar på din fråga.

Lite kort kan dock sägas att eftersom du inte vill skänka bort det du satsat och att du vill att din sambo ändå ska kunna bo kvar låter det som ditt behov är dels ett samboavtal (om du inte köpt huset och bott där själv en tid innan din sambo flyttade in, avgörande är om det köptes för att ni skulle bo där gemensamt eller inte), dels ett testamente med nyttjanderätt för din sambo om du avlider först. Men detta är en översiktlig kommentar utifrån det du skrivit, och något som behöver tittas närmare på.

En annan aspekt är om det finns möjlighet att föra över halva fastigheten genom gåva (gåvobrev med vederlag som då består av halva lånet). Denna möjlighet är bara aktuell om taxeringsvärdet överstiger lånet. Men, även här kommer andra aspekter in, som är viktiga att ta hänsyn till eftersom du inte vill skänka bort det du satsat. Även om lånen understiger taxeringsvärdet så kan övervärdet påverka hur Skatteverket ser på transaktionen, om det görs några andra transaktioner med pengar mellan er (även skuldebrev räknas in här). Att bara skriva ett gåvobrev utan att tänka igenom helheten är inget som rekommenderas.

Sammantaget vill jag ge dig rådet att ta kontakt med vår juristbyrå, som du kan göra genom att klicka här. Då kan du få en grundligare genomgång av alla förutsättningar, vi kan ställa kompletterande frågor och du får hjälp med de dokument som du och din sambo har behov av, så det blir som ni vill.

Lawline RådgivareRådgivare