FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2013

Fastighet och bodelning i samboförhållanden.

Jag och min sambo ska skiljas. Vi har bott 8 år i samma hus men han har betalat merparten av boendekostnader under dessa år. Vid köpet betalade han för hela handpenningen men lånet och ägandet av huset är på pappret delat 50-50. Frågan: vad gäller juridisk vid delning av boende?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Eftersom att ni är sambor och inte makar är det sambolagen som är tillämplig i det här fallet. Bodelningsreglerna skiljer sig avsevärt från vad som gäller för makar då allt i ett äktenskap med lagens utgångspunkt är giftorättsgods och skall ingå i bodelningen.

Eftersom att du är sambo är reglerna annorlunda. När ett samboförhållande upplöses skall samboegendomen ingå i bodelningen. Bodelning måste dock begäras av en sambo. Detta framgår av 8§ sambolagen. Ert fastighet är samboegendom eftersom det syns vara på det sätt att ni förvärvat huset för gemensam användning, 3§ sambolagen.

Sambolagen tar alltså inte sikte på vem som äger fastigheten, utan om fastigheten varit ägnad för gemensam användning. Eftersom så är fallet skall fastigheten ingå i er bodelning och fastighetens värde delas mellan dig och din sambo och ni får varsin lott. Se 14§ sambolagen.

Vad som är intressant för er är att skulderna på huset skall dras av i er lottläggning (dvs. lånet på huset) och det övervärde som huset har skall ni alltså dela på. Det faktum att din sambo erlagt handpenning är inte en skuld som skall dras av, så vida ni inte avtalat om att du har en skuld till honom på grund av handpenningen.

Lawline RådgivareRådgivare