FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2015

Fastighet föremål för bodelning

Vi köpte ett hus gemensamt som sambor 2002. 2004 gjorde vi en bodelning som sambor och han skrev över sin lagfartsdel på mig , bodelningen registrerades hos tingsrätten . 2005 gifte oss och nu har vi skiljt oss och huset ska säljas . Vem äger huset och har han någon rätt till del i det? Vi har inte skrivit äktenskapsförord utan enbart bodelningen 2004 finns registrerat . Båda står på lånen .

Med vänlig hälsning, Helen

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av våra tjänster!

För att svara på din fråga så räcker det med att man ser till er förmögenhetsställning per det datum då tingsrätten tog emot er ansökan om äktenskapsskillnad, vilket utgör den s.k. kritiska tidpunkten (ÄktB 9:2).

Det är detta datum som är utgångspunkten för er bodelning. Vad gäller egendomen som ska delas så utgör ditt hus (eftersom du står som ensam ägare på lagfarten) giftorättsgods (ÄktB 10:1) och kommer ingå i bodelningen enligt huvudregeln. Huset är alltså din egendom eftersom du står som ensam ägare på lagfarten, och allt av döma kommer det även ingå i bodelningen.

Jag önskar er lycka till med bodelningen och hoppas den här rådgivningen har varit till hjälp.

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare