Får uppsägningstid räknas in i den sammanlagda anställningstiden?

Hej!

Finns det någon regel/praxis att uppsägningstiden (uppsägning pga arbetsbrist) skall räknas in i den totala anställningstiden?

Min anledning till frågan är att jag fram tills dagen jag blev uppsagd pga arbetsbrist jobbat 9,93 år på företaget. Uppsägningstiden för anställda som jobbat 8-9,99 år är 5 månader, men 10 år och uppåt är uppsägningstiden 6 månader.

Om jag får räkna in uppsägningstiden blir min totala tid över 10 år, och jag får 6 månader uppsägningstid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har du rätt till 5 månader uppsägningstid på grund av att du jobbat där i minst 8 men inte mer än 10 år. Efter 10 år är uppsägningstiden 6 månader. (11 § lagen om anställningsskydd)

Uppsägningstiden utgår från den sammanlagda anställningstiden. I den tiden räknas endast anställningstiden fram till uppsägningstillfället in. Det går alltså inte att ta med uppsägningstiden i den totala anställningstiden.

Observera att avvikelser från detta kan ha gjorts i ett eventuellt kollektivavtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare