Får syskon gifta sig?

Hej diskussion har kommit upp på jobbet om man i Sverige får gifta sig om man är syskon /hel eller halv. Tacksam för svar på frågan. Hälsningar Margareta

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns äktenskapshinder som tar hänsyn till nära släktskap. Detta innebär att äktenskap inte får ingås mellan de som är släkt med varandra i rakt upp- och nedstigande led eller är helsyskon (2 kap. 3§ st. 1 ÄktB). Detta är huvudregeln även när det gäller halvsyskon, men dessa kan få gifta sig efter särskild dispens från Länsstyrelsen (2 kap 3§ st. 2 ÄktB). Vid denna bedömning tas hänsyn till den genetiska risken och etiska frågor, t.ex. om halvsyskonen växt upp i samma hem eller inte. Adoptivförhållande utgör också äktenskapshinder på motsvarande vis som biologiskt släktskap (2 kap 3§ st. 3 ÄktB).

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1987:230)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare