Får styrelsen införa eldningsförbud i bostadsrätt?

Hej!

När jag eldade i min öppna spis fick grannar in rök via kanalerna på taket.

Jag installerade då en rökgasfläkt på taket via en skorstenfirma för ca 15 000 SEK. Fick styrelsens tillstånd.

Nu när jag elda får grannar fortfarande in rök via sina kanaler.

Har styrelsen möjlighet att införa eldningsförbud i huset?

Jag har tagit hit en sotare som kan åtgärda problemet för ca 6 000 SEK och styrelsen menar att detta skall betalas av enskilda lägenhestägare och vissa är ej villiga att betala något och jag vill inte betala för dom av principskäl.

Kanalerna som dom får in rökluften genom är egentligen frånluftkanaler men dessa har genom ändringar i huset samt kallras börjat tillföra luft istället.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en bostadsrätt och undrar dels över styrelsens möjlighet att föreskriva eldningsförbud, dels vem som är ansvarig för eventuella åtgärder på rök- och ventilationskanaler så att eldning kan ske. Jag kommer nedan dela upp mitt svar efter dessa frågor. Längst ned finner du sammanfattande svar på din fråga samt kontaktuppgifter till mig ifall något är oklart.

De lagar som är aktuella för din fråga är bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar, nedan förkortade BRL respektive EFL.

–––

Har styrelsen möjlighet att införa eldningsförbud i huset?

Styrelsen i en bostadsrättsförening har bland annat till uppgift att ansvara för förvaltningen av föreningens angelägenheter (9 kap. 12 § BRL & 6:6 EFL). Exakt vad som om fattas här står inte uttryckligen i lagen, men säkerhetsföreskrifter kring eldning bör vara en sådan sak som styrelsen är behörig att fatta beslut om. Kan eldning inte ske utan att rök kommer in i lägenheter, exempelvis på grund av otäta rökkanaler, bör alltså styrelsen kunna utfärda ett eldningsförbud.

Här kan också nämnas att du som bostadsrättshavare är skyldig att se till att ditt användande av lägenheten inte medför att omgivningen utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte bör tålas (7 kap. 9 § BRL). Att få in rök i sin lägenhet på grund av att någon annan eldar bör falla under sådana störningar som inte ska behöva tålas. Detta innebär alltså att du oavsett eldningsförbud inte får elda med hänsyn till de störningar detta orsakar dina grannar.

Vem är ansvarig för skicket på rök- och ventilationskanaler?

För att eldning ska kunna ske i din öppna spis krävs att bristerna i rök- och ventilationskanalerna åtgärdas. Ansvarsfördelning mellan bostadsrättshavare och bostadsrättsförening kan vara knepig att hålla koll på och kan delvis regleras i bostadsrättsföreningens stadgar. Då jag inte vet vad som står i din förenings stadgar kommer jag beskriva vad som gäller enligt lag. Ur lagen framgår att rökgångar & ventilationskanalerna är exempel på något som ligger inom bostadsrättsföreningens ansvarsområde (7 kap. 4 & 12 § BRL). Att bostadsrättsföreningen är ansvarig för rökkanalen till din öppna spis innebär dock inte att föreningen per automatik har en skyldighet att reparera de brister som finns.

Vad gäller trivselbrasor, det vill säga sådana eldstader som inte behövs för uppvärmning av lägenheten, anses dess funktion i regel inte nödvändig för att lägenheten ska anses hålla gott skick. Bostadsrättsföreningen har därmed i regel inte något underhållsansvar när det gäller just möjligheten att kunna bruka en öppen spis. Om du som bostadsrättshavare önskar kunna elda i din öppna spis gäller därför att du på egen hand, efter samtycke från bostadsrättsföreningen, behöver bekosta de åtgärder som krävs. Ett motiv för detta är att det är du själv som skulle ha fördel av en fungerande öppen spis i form av såväl trivselvärde under innehavstiden som ökat ekonomiskt värde vid en eventuell försäljning. (Jämför Svea Hovrätt mål nr. T 2847).

Om fallet är sådant att att din årsavgift bestämts till ett högre värde på grund av att det finns än öppen spis i lägenheten bör det dock, trots vad som sagts ovan, åligga föreningen att underhålla rökgången.

Men det kan förhålla sig så att då bostadsrätten uppläts av föreningen åsattes den en högre insats eller ett högre andelstal just för att det fanns en kakelugn. Då har innehavaren av lägenheten fått betala högre årsavgift jämfört med vad som gäller en annan likvärdig lägenhet utan kakelugn. I en sådan situation åligger det föreningen att underhålla rökgången.

Sammanfattande svar på din fråga

– Att införa eldningsförbud ligger inom styrelsens kompetens och är alltså något styrelsen har möjlighet att göra.

– Under förutsättning att annat uppvärmningssystem finns i lägenheten har bostadsrättsföreningen i regel inte något underhållsansvar för rökgångarna till din öppna spis. Detta gäller så länge det inte står i stadgarna att bostadsrättsföreningen ansvarar för underhåll av s.k. trivselbrasor samt att du inte betalar högre årsavgift än vad som gäller för en likvärdig lägenhet utan öppen spis. Jag råder dig därför att inledningsvis kontrollera huruvida frågan reglerats i stadgarna samt om fungerande öppen spis är en förutsättning för fastställandet av din årsavgift.

– Vill du använda dig av den öppna spisen behöver du av ovan anledning dels samtycke från föreningen för att vidta åtgärder, dels bekosta åtgärderna och ombesiktning på egen hand. Någon möjlighet för dig eller föreningen att tvinga dina grannar att bidra till kostnaderna finns inte.

–––

Hoppas du fått svar på din fråga! Om något är oklart och behöver förtydligas når du mig på malin.gustavsson@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare