FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/08/2017

Får säljaren behålla 10 % när jag lämnar tillbaka bilen?

Köpt beganat bil som jag ska få lämna tillbaka men ha har läst nått på internet som säjer att han kan ta 10% av mej köpten den för 29 000 kr då ska han ha 2900 kr av mej för lämna tillbaka bilen kan han göra så MVH micke har haft den bara en vecka det är stort fel på bilen också

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte riktigt om du har köpt bilen från ett företag som säljer begagnade bilar eller av en privatperson. Oavsett vilket är grunden för köpet det avtal som ni har kommit överens om. Om det inte finns något avtal eller om avtalet inte säger något om hur man ska agera i den situation som nu uppkommit får ledning hämtas från konsumentköplagen om bilen köpts av ett företag. Om bilen har köpts från en annan privatperson får ledning istället hämtas från köplagen.

Varken köplagen eller konsumentköplagen ger säljaren någon rätt att behålla 10 % av det pris du betalade om du vill lämna tillbaka bilen. Men lagarna ger inte heller dig någon rätt att lämna tillbaka bilen, även om det bara har gått en vecka. Om det däremot är fel på bilen, och du inte borde ha upptäckt det vid köpet, har du rätt att få felet reparerat utan kostnad alternativt lämna tillbaka den utan att säljaren får behålla 10 %.

Den enda grund säljaren skulle kunna ha att få behålla 10 % av priset är om ni kommit överens om detta när köpet gjordes. Din rätt att lämna tillbaka bilen är dock också beroende av att ni kommit överens om detta. Om du kan visa att det är ett stort fel på bilen som du inte borde ha upptäckt vid köpet har du dock rätt att få bilen reparerad alt lämna tillbaka den utan kostnad.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsnignar,

Henrik ÄrnlövRådgivare