FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/03/2018

Får poliser ge ut hemliga uppgifter?

Om en Polis skulle bryta emot sekretessen och fotografera av bilder ifrån "slasken" dvs nedlagda förundersökningar, vad skulle detta medföra?

Faktum är att jag kommit över bilder ifrån att någon inom Polisen fotograferat av skärmen ifrån deras "slask" och ifrån mitt Kriminalvårdsregister med daganteckningar från anstalt, sekretessbelagda dokument gällande förflyttningar mellan anstalter etc.

Är detta allvarligt? Borde jag kontakta Polisen eller tidningen? Kommer han som gjort detta att förlora sitt jobb?

Vad kan det röra sig om för brott?

Får man spara ned sekretessbelagda uppgifter på detta sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om sekretess

Regler om sekretess finns i offentlighet- och sekretesslagen (OSL) och rätten att ta del av allmänna handlingar framgår av tryckfrihetsförordningen (TF). Rätten att ta del av allmänna handlingar framgår av 2 kap. 1 § TF och av 2 kap. 2 § TF framgår det att den rätten bara kan begränsas genom särskild lag och med hänsyn till vissa angivna intressen. Sådana begränsningar, sekretessbestämmelser, finns i OSL och innebär att uppgifter som omfattas av sekretessbestämmelser inte får lämnas ut.

Sekretess avseende förundersökningar

När det gäller uppgifter som hänför sig till förundersökning i brottmål, även förundersökning som lagts ner, så finns en sekretessbestämmelse i 18 kap. 1 § OSL som innebär att sekretess gäller för uppgiften om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften lämnas ut. Gällande nedlagda förundersökningar så finns det sällan ett lika stort intresse att hemlighålla uppgifter som när förundersökningen är pågående. Detta beror på att utlämnande av uppgifter som hänför sig till nedlagda förundersökningar i regel inte anses skadligt om de uppgifter som lämnas ut inte är av generell betydelse för brottsspaning och brottsutredning. Om det finns anledning att anta att förundersökningen kan komma att återupptas kan bedömningen dock bli en annan. Sammanfattningsvis innebär detta att om det inte verkar som att förundersökningen kommer att återupptas och uppgifterna inte har generell betydelse för brottsspaning och brottsutredning så omfattas de förmodligen inte av förundersökningssekretessen och kan därför lämnas ut.

Det finns dock även andra sekretessbestämmelser, utöver 18 kap. 1 § OSL, som kan aktualiseras beroende på vad uppgiften gäller. Det innebär att även om en uppgift inte skulle sekretessbelagd enligt 18 kap. 1 § OSL, det vill säga på grund av förundersökningssekretess, så kan den vara sekretessbelagd för att det exempelvis är en känslig uppgift som skyddas av någon annan sekretessbestämmelse som avser att skydda en enskild. Det är nämligen så att 18 kap. 1 § OSL är till för att skydda intresset av att förebygga och beivra brott medan många andra bestämmelser i OSL är till för att skydda den enskildes förhållanden. En sådan bestämmelse är till exempel 35 kap. 1 § p 1 som innebär att sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, som förekommer i utredning/förundersökning om det inte står klart att uppgiften kan lämnas ut utan att den enskilde eller närstående till denna lider skada eller men. Om man jämför 18 kap. 1 § OSL och 35 kap. 1 § p 1 OSL så kan man se att huvudregeln enligt 18 kap. 1 § OSL är att sekretess inte gäller medan huvudregeln enligt 35 kap. 1 § p 1 är att sekretess gäller. Skyddet i regeln som skyddar enskilda är därmed starkt. Skulle du eller närstående i detta fall lida skada eller men, kan man sålunda anföra att sekretess bort gälla för dessa uppgifter.

Sekretessbrytande bestämmelser

Även om sekretess skulle gälla enligt någon bestämmelse så kan denna brytas om någon sekretessbrytandegrund är tillämplig i det enskilda fallet. Dessa finns huvudsakligen i 10 kap. OSL. Grunderna är många och jag kommer därför inte att räkna upp alla här. En bestämmelse i 10 kap. som ofta kommer på tal när en förundersökning lagts ner är regeln i 10 kap. 3 § OSL som innebär att sekretess inte gäller för den som har rätt till partsinsyn i ärendet. Det framgår inte av fråga om polisen på något sätt varit part i eventuellt mål.

Brott?

En person som vid myndighetsutövning genom att agera uppsåtligen eller oaktsamt åsidosätter vad han/hon har till uppgift döms enligt 20 kap. 1 § brottsbalken till tjänstefel.

Det mest aktuella brottet i fråga är dock brott mot tystnadsplikt. Med det menas att en person röjer någon uppgift som denne är pliktig att hemlighålla enligt lag eller annan författning (20 kap. 3 § brottsbalken (här)).

Sammanfattningsvis

Polisen ifråga kan möjligen ha gjort sig skyldig till tjänstefel eller/och brott mot tystnadsplikt. Huruvida denne kommer bli av med jobbet har jag svårt att uttala mig mer ingående om, det är istället upp till domstol att avgöra det. Du bör i första hand upprätta en polisanmälan och vill du kontakta tidningen kan du göra det.

Pontus SchenkelRådgivare