Får polisen beslagta en mobil - hur länge?

Hejsan, en vän till mig har fått sin mobiltelefon beslagtagen av polisen. När jag fråga vad han hade gjort så säger han att han är misstänkt för olaga hot. Dock så tycker jag att det låter lite konstigt eftersom jag har aldrig hört att dom tar telefoner i beslag för det. Så min fråga är om det är möjligt att dom har tagit mobilen för brottet som han själv säger att han är misstänkt för eller om det är ett grövre brott som han lnte vågar erkänna? Och hur länge kan polisen ha telefonen i beslag? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om beslag finner du i rättegångsbalken (RB).

Polisen har rätt att beslagta mobilen om den kan tänkas ha betydelse i utredningen

Eftersom din kompis, enligt honom själv, är misstänkt för brott (olaga hot), och det inte är ovanligt att dessa typer av hot uttrycks i meddelanden över sms eller på sociala medier, så kan information på mobilen tänkas ha betydelse i utredningen om brott. Polisen har i ett sådant läge alltså haft rätt att beslagta din kompis telefon, och det är givetvis möjligt att din kompis talar sanning, även om det kan röra sig om någonting annat (27 kap. 1 § första stycket RB).

Ingen tidsgräns på hur länge polisen kan hålla mobilen i beslag

Det finns inte någon tidsgräns på hur länge polisen kan hålla mobilen i beslag, så länge den är relevant i utredningen.

Har polisen däremot beslagit mobilen utan tillstånd från en åklagare eller förundersökningsledare, så har din kompis rätt att begära en prövning av beslaget. Då ska i regel beslaget prövas inför rätten så snart som möjligt, och senast inom fyra dagar efter det att begäran framställdes, om det inte finns något hinder av större slag som förhindrar en sådan prövning (27 kap. 6 § första stycket RB).

Sammanfattningsvis

Polisen har av allt att döma haft rätt att beslagta din kompis telefon, och det finns ingen tidsgräns på hur länge polisen kan ha kvar den, så länge den är relevant i utredningen. Din kompis kan begära en prövning av beslutet, om polisen beslagtagit mobilen utan tillstånd från åklagare eller förundersökningsledare.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare