Får närstående vara förrättningsman?

Hej,

Får jag som fru till en arvtagare bevittna en bouppteckning??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som närstående får förrätta en bouppteckning.

Dödsbodelägare som har egendomen i sin vård, boutredningsman eller testamentsexekutor ska utse två kunniga och trovärdiga förrättningsmän för att förrätta bouppteckningen enligt 20 kap. 2 § ärvdabalken. Dessa ska närvara vid förrättningen och skriva under att allt blivit riktigt antecknat och värderat efter bästa förstånd enligt 20 kap. 6 § tredje stycket ärvdabalken.

Av Skatteverkets hemsida under rubriken Förrättningsmän (se länk) framgår att make eller annan anhörig till dödsbodelägare får vara förrättningsman. Däremot framgår att exempelvis en dödsbodelägare eller företrädare för dödsbodelägare inte får var förrättningsman.

Jag tolkar utifrån detta att om du är gift med en dödsbodelägare får du vara förrättningsman. Om du däremot omfattas av någon av de personkategorier som inte får vara förrättningsman enligt Skatteverket, så får du inte vara förrättningsman.

Anna NilssonRådgivare