FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/03/2017

Får mina kollegor ge ut mitt namn mot min vilja?

Hej, jag jobbar på ett företag som sysslar med kundservice, får kollegor då ge ut ens efternamn även om man önskar vara anonym i sitt arbete, då menar jag ge ut efternamn mot ens vilja.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vad dina kollegor får och inte får göra på arbetsplatsen beror mycket på vad ni har för avtal och regler där, och det är svårt att säga något om det. Däremot ska det väldigt mycket till för att det ska vara olagligt att uppge någons namn. I princip lär det krävas en konkret risk för att en person ska utsättas för brottslighet eller åtminstone någon form av obehag för att det ska vara olagligt. Om du har skyddad identitet kan det ju till exempel finnas risker med att ditt fullständiga namn kommer ut. Om det snarare är så att du helt enkelt inte vill att namnet lämnas ut till den som frågar är det däremot normalt inte olagligt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare