FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/06/2017

Får mina barn åka ensama till mormor då deras pappa motsätter sig det?

Hej..Mina 2 barn,12,5 och 10,5år gamla,vill åka med buss till mormor som bor 43mil från oss men deras pappa tillåter inte det.Vi har gemensam vårdnad och barn bor varannan vecka hos pappa..Måste jag ha pappas tillåtelse till att skicka barn till mormor som bor i Sverige,det är direktbuss!!!

Mvh Ajla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad har ni som vårdnadshavare rätt och skyldighet att gemensamt bestämma i era barns personliga angelägenheter och ska i takt med barnens stigande ålder och mognad ta hänsyn till barnens vilja och önskemål. Lagen reglerar inte uttryckligen resor men enligt praxis kan man generellt säga att kortare semesterresor inom och utrikes med barnet är något som är svårt för den andre vårdnadshavaren att motsätta sig förutsatt att det inte finns skäl som talar för att det inte skulle vara det bästa för barnet.

När ni har gemensam vårdnad är rättsläget oklart då ni som vårdnadshavare gemensamt ska bestämma och det finns inget i lagen som säger att ni måste informera varandra om resor barnen gör. Däremot kan det vara bra att göra det ändå för att underlätta samarbetet mellan er som vårdnadshavare. När det är din vecka finns det egentligen inget som hindrar barnen från att åka på en resa som du bestämmer.

Eftersom dina barn ändå är 10 och 12 år så borde de utan problem kunna åka en direktbuss till mormor. Vid en flygresa får barn från tolv år flyga ensamma. En buss uppfattar jag som ett lättare transportmedel och då barnen är två kan den äldre ta lite ansvar över den yngre.

Sammanfattningsvis betyder det att du inte behöver ha pappans godkännande för att skicka iväg barnen till mormor. Det är dock bra om han blir informerad när de är där, men då är det försent att stoppa det.

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare