FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/07/2016

Får man ta med bensin från Sverige till Norge?

Hej! Jag planerar en Roadtrip genom Norge och för att minska bränslekostnaderna så funderar jag på att ta med mig 60L 95 oktanig bensin över gränsen till Norge från Sverige. Men jag är osäker angående vad som gäller, får man ens ta med bensin över gränsen?

Det jag skulle vilja veta är ifall det är lagligt att frakta Bensin över Gränsen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I norska Forskrit til lov om toll og vareførsel (Tollforskriften) finns regler om vad du får ta med dig in i Norge. Här finns även regler om tull och hur mycket du får ta med dig av en vara.

I 5 kap. § 5-1-2 under punkten 2 står att man tullfritt får införa 600 liter bensin eller annan typ av drivmedel i ett normalt fordons inbyggda bensintank. Det innebär alltså att du får fylla din bils tank med bensin du köpt i Sverige och köra in i Norge utan att behöva betala någon tullavgift, så länge tanken på din bil inte rymmer mer än 600 liter.

Enligt samma regel är det även tillåtet att ta med upp till 10 liter bensin eller annan typ av drivmedel i en godkänd bensindunk. Ska du ta med mer än 10 liter bensin, utöver den bensin du har i bilens tank, behöver du betala tull för den extra bensinen.

Som svar på din fråga är det alltså lagligt och tullfritt att frakta max. 600 liter bensin i din bils tank och max. 10 liter extra bensin i godkänd bensindunk från Sverige över gränsen till Norge. Om du, som du skriver i din fråga, planerar att ta med 60 liter extra bensin till Norge behöver du alltså betala tull för det.

Om du vill veta mer om tullavgifter och vilka regler som gäller för införsel av bensin till Norge kan du gå in på norska Tullverkets hemsida, den hittar du här. Särskild information angående bensin och andra drivmedel finns här. På deras hemsida finns även en mailadress dit du kan maila frågor angående vad du får ta med in i Norge och inte.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare