Får man spela in möten?

Hej

Får man spela in ett samfälldighetsmöte med hjälp av mobiltelefon/liten bandspelare i smyg utan att dom andra medlemmarna vet om det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Huvudregeln för när det är tillåtet att spela in möten är att en har rätt att spela in de möten som en själv är del av. Om en bereder sig tillgång till möte eller till sammanträde som en icke rätteligen har tillträde till gör en sig skyldig till brott enligt 4:9a brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) om hemlig avlyssning. Viktigt att tänka på är också att en inte har rätt att sprida en sådan avlyssning som en har gjort lovligen. Du kan därmed inte publicera din inspelning, självklart kan den dock användas som bevisföring i någon eventuell process.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare