FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/03/2018

Får man sälja ordensmedaljer?

Hej,

Jag har en fråga angående gamla ordensmedaljer från typ Odd Fellow, Frimurare etc.

De är troligen från 1940-50 talet och dåvarande innehavare dog för över 40 år sedan.

Finns det något som säger att det skulle vara olagligt att sälja dessa?

De är inte från militären eller liknande utan det är ju privata sällskap man kan vara medlem i.

ungefär som jag får en medalj när jag sprungit ett lopp eller varit på en studentbal.

Tacksam för svar

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du kommit över föremålen genom arv, gåva, testamente etc. och föremålen är dina, är du fri att sälja dessa föremål. Det finns ingen lagreglering som stadgar att sådana föremål är olagliga att sälja.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare