Får man hjälpa till med bouppteckning om man står med i testamente?

Är en ensamstående kvinna 79 år, inga barn. Skrivit testamente. Har förmögenhet på 2 milj. som ska gå till välgörenhetsorg. utom en penningsumma till kusindotter. hon kommer att göra bouppteckning och annat som hör till det praktiska arbetet efteråt. Min fråga/farhåga: Får det stå i testamentet när hon samtidigt är aktiv i efterarbetet? Annat sätt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De krav som ställs för att ett testamente ska vara giltigt nämns i Ärvdabalken (ÄB) 10 kap. 1 §. Det ska vara skriftligt, två vittnen ska samtidigt bevittna testatorns underskrift eller om det redan är underskrivet så ska testatorn vidkänna sin underskrift i deras närvaro. Vittnena ska skriva under handlingen och de måste vara medvetna om att det är ett testamente de bevittnar. Själva innehållet kan däremot hållas hemligt för dem.

Vilka som inte får vara vittnen nämns i ÄB 10 kap. 4 §, i andra stycket står det att man inte får bevittna ett förordnande till sig själv, din kusindotter får alltså inte bevittna ditt testamente om hon ska ha rätt att ta del av arvet. Om det ändå skulle vara så kommer testamentet fortfarande vara giltigt i alla delar utom det som rör kusindottern, ÄB 13 kap. 1 §.

Att hon skulle hjälpa till i övrigt med bouppteckning och annat praktiskt arbete efteråt är inte ett hinder för att finnas med i testamentet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare