FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/02/2018

Får man dra av för lagfart och mäklararvode i bodelning?

Vi har en villa som min fd. make ska bo kvar i.

Vi betalade 1 050 000:- för den 1995. Vi har kommit överens om ett marknadsvärde på 4,2 miljoner och dragit av för reavinstskatt. Så långt är allt klart.

Nu vill fd maken ha betalt för den lagfart han säger sig kommer få betala när han tar över huset samt för mäklararvode för den dagen då han kommer att sälja det. Är det riktigt verkligen att jag ska vara med att betala det?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur skatten ska beräknas vid en fastighetsförsäljning finns särskilt reglerat i inkomstskattelagen, här). Det man måste vara medveten om är ersättningen för den sålda fastigheten och omkostnadsbeloppet.

Omkostnadsbeloppet innehåller ett antal olika delar, dessa är:

- vad fastigheten köptes för samt utgifter vid köpet, t.ex lagfart,

- kostnaderna för försäljning av fastigheten, vanligen mäklararvode, och

- förbättringsutgifter

Detta betyder alltså att din före detta make kommer få dra av för lagfart och mäklararvode vid en framtida försäljning, inte nu i er bodelning.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare