Får man citera gamla tal och artiklar hur som helst?

Kan man i en roman utan vidare citera ur gamla kända politiska tal och gamla artiklar från dagstidningar (1940-talet), eller omfattas de av upphovsrättslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om upphovsrätt hittar du i upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729.

Om det inte har gått mer än 70 år från författarens död så omfattas tal och artiklar i regel av upphovsrätt vilket innebär att man inte utan tillstånd får kopiera eller tillgängliggöra verken (URL 1 och 43 §§). Enligt URL 22§ har man dock alltid rätt att citera upphovsrättsskyddade verk i den utsträckning som motiveras av ändamålet så länge det sker i enlighet med god sed och det citerade verket är offentliggjort. Man ska alltid återge källan i enlighet med god sed när man citerar (URL 11 §). Det innebär att man i regel ska ange författarens namn, verkets titel samt eventuellt ytterligare information för att identifiera verket t.ex. tidningens namn, tryckår etc.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare