FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/02/2018

Får man använda depositionen till flyttstädning?

Hej!

Jag har flyttat ut från mitt boende. Jag flyttstädade noga fast än det inte står i mitt kontrakt. Det fanns inga skador någonstans. Efter flyttstädning kom hyresvärden och tittade i rummet och blev jätte missnöjd. Hyresvärden menar att det syns att jag har gått med trasan över väggen, att det finns små fläckar kvar. Personen är mest missnöjd med sättet jag städade på.

Min fråga är - kan personen behålla deposition som ska betalas tillbaka efter utflytt på grund av att personen i sin mening inte gillade hur det blev flyttstädat, något som inte står i ett kontrakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Depositionsavtal är ett civilrättsligt avtal och är beroende av avtalets utformning. Det måste tydligt framgå vad depositionen kan komma att användas till, eftersom det inte är möjligt att behålla depositionen på godtyckliga grunder. Vanligtvis innebär ett depositionsavtal att hyresgästen ska lämna bostaden i det skick som den var i när den överlämnades till hyresgästen. Detta brukar omfatta inredning, inventarier och städning. Hyresvärden kan sålunda, om det finns avtalat, ta ut ersättning för sin kostnad att återställa lägenheten i det skicket som den var i när du överlämnade den till hyresvärden. För att ha rätt till ersättning, måste hyresvärden bevisa sina kostnader. Detta kan ske genom att uppvisa kvitton för inköp av rengöringsartiklar eller räkning från städfirma.

Eftersom det inte framgår av ert depositionsavtal att depositionen ska kunna användas till städning är detta sålunda inte möjligt.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare