Får Kronofogden utmäta skadestånd för frihetsberövande?

Hej.

Jag undrar om kronofogden får ta skadestånd? Ska ev få skadestånd då jag suttit frihetsberövad i 59v och friades i tingsrätten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadestånd med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant får inte utmätas innan skadeståndet har betalats ut.

Sedan skadeståndet har betalats ut, får skadestånd som sätts in på ett bankkonto där det redan finns medel eller där det flyter in andra medel som exempelvis lön, bidrag, pension eller liknande, kan bli föremål för utmätning eftersom ersättningen sammanblandas med andra medel. Hålls skadeståndet avskilt från andra pengar, exempelvis på ett enskilt konto, får det ej utmätas, om skadeståndet ska tillgodose försörjningsbehov som alltjämt kvarstår eller, i annat fall, om mindre än två år har förflutit från det att medlen betalades ut. Får du sålunda skadeståndet snart eller har du fått det, en det inte har gått två år, kan det inte utmätas.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare