Får kronofogden sälja bostadsrätt för att täcka sambons skulder?

Hej. Min sambo har nyligen fått skulder som gått till Kronofogden och jag undrar om de kan utmäta bostadsrätten som jag står som ensam innehavare för.

Bostadsrätten var när jag, sambon och gemensamma barn flyttade in en hyresrätt som jag stod på kontraktet för.

När den ombildades skrevs endast jag som innehavare (100% andel i lägenhetsförteckningen). Jag tog ensam lånet för att köpa lägenheten och har själv betalat ränta och avbetalningar.

Kan Kronofogden använda bostadsrätten, alltså sälja den, för att få in pengar till min sambos skulder?

Sambolagen, som skulle kunna ge sambon rätt till del av lägenheten vid separation, men kan den ge Kronofogden rätt att använda sambons del om vi inte separerat, eller om vi separerar och hon inte får del av lägenheten (pga samboavtal)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Nej, utifrån den information du har lämnat finns det inget som tyder på att kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta bostadsrätten. Oavsett om ni inte har separerat eller om hon inte skulle få del av lägenheten vid separation.

Vilken lag gäller

Om gäldenären (din sambo) varaktigt sammanbor med annan (dig) under äktenskapsliknande förhållanden och ni har lös egendom (bostadsrätten) i er besittning antas egendomen tillhöra henne, detta framgår av 4 kap. 19 § första stycket UB(utsökningsbalken). Lagen säger alltså att bostadsrätten ska antas tillhöra din sambo men det finns ett undantag. Om du kan göra sannolikt att ni är samägare till egendomen eller att den helt och hållet tillhör dig så kan kronofogdemyndigheten inte sälja bostadsrätten, detta framgår av 4 kap. 19 § första stycket UB.

Vad innebär det

Eftersom du stod ensam på kontraktet, står ensam på lånet och att det är du själv som betalar ränta och amorterar på lånet kan du göra det sannolikt att bostadsrätten tillhör dig. Observera att bevisbördan ligger på dig, det är alltså du som måste bevisa att bostadsrätten tillhör dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare