Får jag ta ut föräldraledighet trots uppsägning?

Hej!

Frågan är att om man får ett erbjudande jobb med omplacering hos en kommun på grund av arbetsbrist, (sedan tackade jag nej till den erbjudande) får man ansöka sina föräldralediga dagar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, vilket typiskt sett är saklig grund för uppsägning, 7 § andra stycket LAS.

Vid uppsägning har du rätt till en viss uppsägningstid. Ledighet som semester- eller föräldraledighet får tas ut i vanlig ordning under uppsägningstiden. Den rätten förändras inte, även om du snart ska sluta. Vid föräldraledighet måste du dock meddela din arbetsgivare två månader innan den tänka ledigheten ska böra, se 13 § Föräldraledighetslagen.

Eftersom längden av uppsägningstiden varierar beroende på hur länge du varit anställd hos arbetsgivaren, kan det hända att du är uppsagd innan din rätt till ledighet inträder. T.ex. är uppsägningstiden två månader vid en anställningstid på två år, och sex månader vid en anställningstid på tio år. Se kollektivavtalet för din arbetsplats eller, om sådant inte finns, 11 § LAS för vilken uppsägningstid som gäller i ditt fall.

Sammanfattningsvis får du ansöka om föräldraledighet under uppsägningstiden, men du har inte rätt till föräldraledighet förrän två månader efter att du meddelat din arbetsgivare om ledigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare