Får jag ta över hyreskontraktet vid sambons död?

Hej!

Jag och min sambo skaffade en hyreslägenhet nu i höst för att bo i gemensamt. Då jag inte kan vara ledig från jobbet så kunde jag inte vara där och skriva på kontraktet så alltså står bara sambon på kontraktet.

Han är 33 år äldre än vad jag är så med stor risk dör han innan mig. Har jag rätt att bo kvar i lägenheten som vi flyttat till gemensamt om han avlider innan mig? Kan jag överta kontraktet då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bedömningen skiljer sig om man anskaffat lägenheten för att gemensamt bo där eller om man flyttat in i någons lägenhet som denna hyrt sedan lång tid tillbaka. Av din fråga utgår jag ifrån att den var anskaffad för gemensamt bruk och det aktualiserar sambolagen.

Samboegendom och dess bodelning

I och med att hyresrätten anskaffades som er gemensamma bostad ingår den i begreppet samboegendom.(4 § Sambolagen)

Ett vanligt missförstånd är att tro att hyresrätten inte ingår som samboegendom just för att man egentligen inte äger den, men det är fel. Hyresrätter kan också ingå som samboegendom, förutsatt att de är anskaffade för gemensamt bruk.(5 § tredje punkten Sambolagen)

När ett samboförhållande upphör genom uppbrott eller dödsfall ska all samboegendom bodelas. I den bodelning kan du som efterlevande sambo överta kontraktet.(8 § Sambolagen)

Vad säger hyreslagen?

Huvudregeln är att en hyresgäst inte får överlåta hyresrätten utan hyresvärden samtycke.(12 kap. 31 § Jordabalken)

Undantag finner du dock direkt efter huvudregeln, där ett undantag är om sambon övertagit hyresrätten genom bodelning. Skulle hyresvärden i sin tur ändå säga nej när dödsfallet uppkommit kan du alltid vända dig till hyresnämnden och få din sak prövad via dem. Svaret på din fråga blir således; Ja, du har möjlighet att ta över kontraktet. (12 kap. 32 § Jordabalken)

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare