Får jag som säljare kontakta företagare hur som helst?

Jag har börjat nytt jobb i mediebranschen som säljare B2B och undrar:

Får jag som säljare kontakta företagare via mobil hur som helst?

Finns det något tillvägagångssätt som jag inte får enligt lag? ( tex googla fram företag och kontakta dem via mobil)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagreglering kring att genom telefonförsäljning kontakta företag i Sverige. Det finns alltså inga hinder kring att söka upp ett nummer till ett företag och ringa till enskilda anställda i deras yrkesroll i syfte att sälja. Däremot finns det en branschöverenskommelse om god sed och etik vid telefonförsäljning till företag som kan vara bra att följa.

Det bör även uppmärksammas att telefonförsäljning till konsumenter är lagreglerat och att man därför bör vara försiktig med att ringa privata telefonnummer.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Michael ButlerRådgivare