Får jag semesterlön för heltid eller för deltid?

Hej!

Jag har jobbat heltid ( den 20 juli 2015) fram tills den 1:a februari 2017, sedan gick jag ner till 25%. (under sommaren jobbade jag 70%) under augusti tog jag semester på 20 dagar. Får jag semesterlön för heltid(100%) eller för deltid (25%)??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om semester finns i Semesterlagen (SemL).

Du får semesterlön för hela dagar men kanske inte för alla semesterdagar
Semesterledighet får endast tas ut i hela semesterdagar, (SemL 3 a §) vilket innebär att även din semesterlön bara ska betalas ut för heldagar. Hur många av dina semesterdagar du däremot har rätt till semesterlön på beror på hur många dagar du har "tjänat in". Normalt intjänas semesterdagar fr.o.m. den 1 april t.o.m den 31 mars året efter (s.k. intjänandeåret). Beroende på hur mycket du har jobbat under denna period, har du olika många betalda semesterdagar kommande period (s.k. semesteråret). (SemL 3 §) Har du jobbat heltid under hela perioden, ska alla dina 25 semesterdagar som du har rätt till vara betalda. Viktigt att tänka på är att om din arbetsplats har kollektivavtal kan det där finnas andra bestämmelser om hur semesterlönen beräknas, i så fall gäller vad som är avtalat där.

Du bör få semesterlön för alla 20 semesterdagar
Med tanke på att du arbetat heltid 1 april 2016 - 1 februari 2017, alltså nästan hela intjänandeåret, och därefter deltid, så är det troligt att du får betalt för alla 20 dagar du tagit semester, men kanske inte för resterande fem semesterdagar du har rätt till. (SemL 7 §)

Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivare för att få korrekt information om hur många betalda semesterdagar du har rätt till, arbetsgivaren ska ha koll på detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare