Får jag semesterersättning och sjuklön samtidigt om jag är sjuk under semestern?

Hej

Jag har semester mellan vecka 30-32, oturligt nog har jag blivit sjukskriven pga att jag inte kan jobba pga ångest. Kommer jag få semesterersättning och sjuklön samtidigt under dessa veckor eller hur fungerar detta?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nu när du har blivit sjukskriven ska du inte behöva använda din semester för att bli frisk. Din semester är ledighet som du har arbetat ihop just för att vara ledig och kunna göra saker du planerat. Om du vill kan du istället anmäla dig som sjuk under dessa veckor till din arbetsgivare, då kommer dina semesterveckor istället bara vara sjukdagar. (Semesterlagen 15 §)

Jag rekommenderar dig att höra av dig så snart som möjligt till din arbetsgivare om du önskar avbryta semestern och spara semesterdagarna till ett senare tillfälle. I lagen står att arbetstagaren ska begära det "utan dröjsmål", vilket borde vara uppfyllt om du kontaktar arbetsgivaren senast när dina semesterveckor är slut. Vill du inte spara semesterdagarna kommer du att få ut semesterersättning och sjuklön samtidigt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare