Får jag sälja vidare licensierade tyger som jag köpt och sytt upp?

Hej om jag köper ett licenserade tyger att återförsäljare får jag då sy upp och sälja dessa tex på marknader

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du med "licensierade tyger" menar att produkterna är gjorda av tyg med registrerade varumärken.

Generellt gäller, att de som innehar varumärkesrätt, har en s.k. ensamrätt (1 kap. 10 § varumärkeslagen), vilket innebär att innehavaren i princip får förbjuda andra att använda varumärket i näringsverksamhet. För vidareförsäljning av varumärkesrättsligt skyddade varor anges i 12 § samma kapitel, att ensamrätten kan konsumeras när en vara, med innehavarens samtycke, förs in på marknaden inom EES-området (Sverige inkluderas här). I praktiken innebär konsumtionen att om din grossist, med licens från Disney, säljer en tygprodukt till dig är ensamrätten till just den tygprodukten konsumerad. Du får då rätt att utan tillstånd från Disney sälja vidare just den produkten. Enligt andra stycket samma paragraf måste du dock behålla produkternas skick såsom de var - du får alltså inte sälja varor vars skick har förändrats eller försämrats på något sätt.

Så länge din grossist säljer varorna till dig med erforderligt tillstånd från rättighetsinnehavaren är försäljningen fullt tillåten. Var dock försiktig med att inte marknadsföra de skyddade varorna hur som helst. Du har inte någon särskild skyldighet att uppge om du säljer varorna med licens eller inte.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare