FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/10/2017

Får jag byta offentlig försvarare?

Hej Det är så att jag är misstänkt för försök till stöld och olaga intrång och jag och min försvarsadvokat kommer inte riktigt överens var anhållen i cirka 1 dag och hade två förhör nu får jag hem ett brev att förundersökningen är klar och då vankas det snart rättegång kan jag byta min advokat nu eller när har man rätten att byta advokat under ett pågående utredning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har fått en offentlig försvarare förordnad. Det är domstolen som bestämmer om du får byta offentlig försvarare eller inte. Det är möjligt att få göra det under en pågående utredning (21 kap. 6 § RB).

Eftersom du vill byta försvarare ska du lämna in en skriftlig ansökan till rätten och ange varför du vill byta. Det är ganska vanligt att den tilltalade vill byta försvarare och oftast leder inte en ansökan till ett byte. Ett skäl att byta kan vara att man inte kommer överens, som i ditt fall, och att detta leder till att man inte har förtroende för sin försvarare. Framförallt brukar byte då medges om den som är tilltalad riskerar ett högt straff. När domstolen prövar om ett byte ska ske beaktar rätten de skäl du lägger fram och väger bland annat detta mot de merkostnader som ett byte skulle medföra.

Om du inte får byta offentlig försvarare kan du själv anlita en privat försvarare och om det inte skulle uppstå synnerlig olägenhet så ska domstolen då återkalla din offentliga försvarares förordnande (21 kap. 6 § RB). En privat försvarare måste du dock bekosta själv.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare