FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/12/2017

får jag arbetsvägra?

Har man rätt att arbetsvägra om man inte fått arbetskläder som anläggare fast man sagt till om det? Istället får man springa runt i kläder från gamla jobb och med en trasig jacka..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att arbetsvägra är en uppsägningsgrund, vilket innebär att om man inte har skäl att arbetsvägra kan man bli uppsagd. Så fort en situation uppstår där arbetsvägran aktualiseras har arbetstagarorganisationen ("facket") tolkningsföreträde. Detta innebär att de kan besluta att du har rätt att arbetsvägra, och då tar de över risken. Du riskerar då inte längre att bli uppsagd. (34 § lagen om medbestämmande i arbetslivet, MBL)

Ofta anser arbetstagarorganisationerna att det är okej att arbetsvägra om arbetet inte är säkert, och innebär en risk för liv eller hälsa.Det framgår inte vad du arbetar med, men i regel är arbetskläder inte en sådan brist om det inte rör sig om skyddsutrustade arbetskläder där den anställde får ta en hälsorisk när de inte kan använda kläderna.

Jag råder dig att kontakta ditt fackförbund, men min bedömning är att brist på arbetskläder inte i sig är tillräcklig grund för arbetsvägran såvida det inte innehåller viss skyddsutrustning.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare