Får jag använda mig av samma namn som mina konkurrenter?

Jag har tankar på att starta ett företag som säljer drycker till djur. Det finns ett företag som gör liknande både i USA och Sverige. Det jag undrar är hur är det med namn på produkter? Vad för regler gäller? Kan jag använda samma namn som mina eventuella framtida konkurrenter? Kan jag använda liknande namn med olika stavning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ofta är det så att företag som använder ett visst namn på en produkt har ett så kallat varumärkesskydd. Varumärkesskydd reglera olika i olika länder och det är därför svårt för mig att svara på vad det är som gäller i USA, varför jag endast kommer utgå från svensk lag i mitt svar. Frågor om varumärken på varor och tjänster som tillhandahålls i näringsverksamhet regleras i Varumärkeslagen (VML), 1 kap 1 § VML.

Nu har jag ingen information om huruvida dina framtida konkurrenter har registrerat något varumärke, men om detta är fallet har de en ensamrätt till att använda detta i näringsverksamhet. Detta innebär bl.a. att ingen annan än innehavaren av varumärket i näringsverksamhet får använda ett tecken som är identiskt med varukännetecknet för varor av samma slag, 1 kap 10 §, första punkten VML. Eftersom dryckerna du ska sälja är av samma slag som dina konkurrenters får du i detta fall alltså inte använda dig av samma namn som de i det fall de har registrerat varumärke.

Du får heller inte använda dig av ett liknande namn för varor av samma slag om det finns en risk för förväxling, 1 kap 10 §, andra punkten VML. Att använda liknande namn med olika stavning är således kanske inte någon bra idé eftersom ni säljer samma typ av produkter och det därför kan finnas en risk att kunderna förväxlar dina produkter med dina konkurrenters.

Du bör även vara uppmärksam på andra varumärkesskyddade varor som inte är identiska eller förväxlingsbara med dina. Dessa har också ett skydd om de är kända inom en betydande del av omsättningskretsen och om en användning av dessa skulle dra otillbörlig fördel av, eller utan skälig anledning vara till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende, 1 kap 10 §, tredje punkten VML.

I det fall du skulle bryta mot någon utav dessa regler begår du varumärkesintrång och kan dömas till böter eller fängelse i högst två år, 8 kap 1 § VML.

Mitt råd till dig är att vara noga med att kolla upp om det finns något varumärke registrerat innan du börjar använda dig av samma eller liknande namn på dina produkter.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Känner du att du behöver ytterligare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta Lawline på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila på info@lawline.se.

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare