Får jag använda en kopia av ett skuldebrev om jag har tappat originaldokumentet?

Enligt ett skuldebrev skall ett företag betala mig (mitt namn och födelsenummer angivet) XX 000 kronor enligt deras villkor. Jag har en inskannad kopia av skuldebrevet i färg som PDF, men hittar inte originalet, papperet! Skuldebrevet är undertecknat av deras VD med blå kulspets. Ska jag skriva ut kopian på papper och skicka detta, hålla tummarna, eller måste originalet skickas in för att skulden skall regleras?

Enligt deras generella anvisningar nu:

"Det behöver inte skickas rekommenderat. Observera att vi från och med 2016 inte skickar ut skuldebrev."

(min kommentar: om det inte skickas rekommenderat kan det ju lätt komma bort i posthanteringen. Hur värderar dom skuldebrevet då, jämfört med min PDF?)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då jag inte vet vilket slags skuldebrev du har, ska jag förklara de två sorterna som finns med utgångspunkt i skuldebrevslagen (SkbrL). Ett skuldebrev kan vara löpande eller enkelt.

Ett enkelt skuldebrev är ställt till viss man medans ett löpande skuldebrev är ställt till innehavaren eller till innehavaren eller till viss man eller order.

Om det du har är ett enkelt skuldebrev så kan du kräva pengarna med kopian eftersom gäldenären (den som ska betala) inte behöver få skuldebrevet när denne har betalat. Gäldenären kan betala med befriande verkan (30 § SkbrL). Däremot, om det du har är ett löpande skuldebrev så måste du ha originaldokumentet för att kunna kräva din fordran eftersom gäldenären måste kunna få skuldebrevet när denne väl har betalat (21 § SkbrL)

Det faktum att du har tappat skuldebrevet betyder inte att du inte kan göra gällande fordran. Det du kan göra är att begära att skuldebrevet dödas genom beslut av Kronofogdemyndigheten (Lag om dödande av förkommen handling (DödnL)). Dödning betyder att beslutet som Kronofogden fattar ersätter uppvisandet av skuldebrevet. Du kan alltså använda det som en ersättning av ditt skuldebrev. Om en annan person skulle hitta ditt skuldebrev så skulle den inte kunna använda skuldebrevet eftersom den är dödförklarad.

Det är värt att påminna att ett sådant beslut kan ta upp till några år, därför rekommenderar vi att du noggrant letar efter ditt skuldebrev (i fall det är ett löpande skuldebrev) för att du inte ska behöva vänta så länge på en dödningsförklaring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare