FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/03/2018

Får jag åka kommunalt till jobbet med kniv eller övriga verktyg synliga?

Hej, jag har en fråga angående knivlagen. Man vill inte göra ett lagbrott.

Behövde en enkel förklaring så jag förstår inom vilken längd jag får inneha föremål inom jobb.

Om jag jobbar på ett hotell som vaktmästare/fastighetsskötare/ (allt i allo person) (som kan räknas då som allmän plats antar jag) och jag innehar ett antal föremål på mig som är vassa dagligen. Då det ingår i mitt jobb att (laga/fixa/åtgärda saker) med mera. Arbetsuppgiften är väldigt varierande då jag tar hand om driften för hela hotellet.

Ett par frågor och exempel nedan.

Det Är knivar, skruvmejslar med mera. men framförallt kniv blev jag fundersam på.

-Hur måste jag agera till och från jobbet eller inom jobbet.?

-Kan jag åka till jobbet med kniv eller övriga verktyg, kommunalt synligt utan att bryta mot lagen?

Hur måste arbetsgivaren agera, behövs en skriftlig eller muntlig överenskommelse?

-Kan jag ha på mig mina verktyg när jag är i jobbet, åka från jobbet och handla saker med verktygen och göra alla ärenden jag behöver och sen åka tillbaka utan att jag brytit mot något?

Hörde att man får ha knivar på sig 1 timme till och från jobbet, men inte synligt.

Kan ni förklara detta mer ingående men väldigt lätt läst så vi förstår reglerna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbud mot innehav av knivar regleras i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Enligt 1 § 1 st. knivlagen är det förbjudet att inneha knivar och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Begreppet "allmän plats" omfattar i princip varje plats, både inomhus och utomhus, som är till för allmänheten eller används av allmänheten, dvs. att butiker, köpcenter o. dyl. omfattas av begreppet.

Lagen medger dock undantag om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag (exempelvis batonger som bärs med stöd av reglementsenlig befogenhet av t.ex. polis, väktare eller ordningsvakter.) eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. För din del är detta andra undantag aktuellt, alltså "hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat".

Innehavarens behov

Vad som menas med undantaget är till att börja med sådana knivar och andra föremål som behövs för arbete eller friluftsaktiviteter. Det saknar här betydelse om ett arbete utförs yrkesmässigt eller privat. Innehav av knivar och liknande föremål måste också i stor utsträckning anses befogat i samband med t.ex. jakt, fiske, sport, idrott och camping. Det bör vara tillräckligt att det framstår som naturligt att personen bär med sig föremålet med hänsyn till något arbete eller friluftsliv som han är, har varit, eller kommer att bli engagerad i. Som exempel kan nämnas en hantverkare som under en hel arbetsdag bär med sig knivar och andra arbetsredskap som han vet kommer att behövas i arbetet. Det måste dock krävas att kniven eller redskapet till sin typ behövs för det arbete eller det friluftsliv som är aktuellt i det särskilda fallet. Föremål som inte har något praktiskt användningsområde i sammanhanget skall naturligtvis inte undantas.

Föremålets art och övriga omständigheter

Undantaget tar generellt sikte på sådana innehav av knivar som framstår som legitima och naturliga utifrån en mera allmän samhällelig bedömningsgrund. Vid den bedömningen är naturligtvis allmänt sett föremålets art av stor betydelse, liksom det sammanhang i vilket föremålet innehas. I de flesta fall måste exempelvis innehav av en mindre fickkniv, typ pennkniv, godtas. Endast om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen är innehav av sådana knivar avsedda att omfattas av förbudet. Också en mindre slidkniv, exempelvis en så kallad morakniv, bör kunna godtas i många sammanhang. Detta gäller dock inte vid exempelvis nöjestillställningar, idrottsevenemang, färd med allmänna kommunikationsmedel eller andra sammanhang där många människor träffas eller uppehåller sig.

Slutsats

I vissa fall får man, även om man inte utövar viss tjänst (polis etc.) eller behöver kniv i arbete eller för friluftsliv, använda mindre knivar, såsom fickknivar. Dessa får dock inte användas vid nöjestillställningar, idrottsevenemang, färd med allmänna kommunikationsmedel eller andra sammanhang där många människor träffas eller uppehåller sig.

I ditt fall

Knivar undantas från förbudet, i de fall de behövs för arbete. Det bör vara tillräckligt att det framstår som naturligt att personen bär med sig föremålet med hänsyn till något arbete som han är, har varit, eller kommer att bli engagerad i. Du bör sålunda kunna åka kommunalt med dina verktyg, om det framstår som naturligt att du ska använda dem till arbete. Detsamma bör gälla om du åker från jobbet för att genomföra ärenden. Du behöver inget tillstånd från arbetsgivaren.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare