Får inte betalt för omhändertagande av en häst, vad kan jag göra?

Den 17 mars i år lovade jag att ta hand om en häst en tid då ägaren befann sig i en akut situation då hon skulle bli anmäld då hästen gick utan andra hästar vilket är olagligt enligt djurskyddslagar. Innan vi hann göra up om betalning för hästens foder och omvårdnad gick ägaren upp i rök. Svarade inte i telefon eller hörde av sig. För några dagar sedan hörde hon av sig per sms och säger att hon nu ska hämta hästen utan att betala mig något eftersom vi inte har något skriftligt avtal. jag har skickat ett brev där jag har talat om mina krav på alla utgifter jag haft och att jag inte tänker lämna ut hästen utan att få pengar. Jag vet att hon har skulder hos Kronofogden så att jag ska få mina pengar i efterskott verkar vara obefintliga. Mina omkostnader är 20 000 kr och hästen är värd ca. 40 000kr.

Vad har jag för möjligheter att hålla kvar hästen till jag har fått pengar?

Jag har också erbjudit mig att om hon skriver över hästen på mig så är vi kvitt.

Vad har jag för rättigheter och möjligheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall handlar det om ett avtal där du tagit på dig att ta hand om någon annans häst under en viss tid för att sedan återlämna den, det rör sig därför om ett s.k. depositionsavtal.

Muntligt avtal gäller

Det finns inga formkrav för depositionsavtal, vilket innebär att det inte behöver vara skriftligt för att gälla mellan dig och hästens ägare. Det räcker alltså med att ni har en muntlig överenskommelse. Självklart är dock ett skriftligt avtal att föredra, eftersom det då är lättare att bevisa vad som avtalats och inte. (Hur avtal i allmänhet ingås hittar du i avtalslagen, här)

Ägaren ska ersätta dig

När du och hästens ägare kom överens om att du skulle ta hand om hästen under en tid, ingick ni alltså ett depositionsavtal. Det verkar dock inte som att ni har kommit överens om ett bestämt pris, men detta bör inte spela någon roll. I depositionsavtalet ingår nämligen att du som tar hand om hästen även åtar sig att lägga ut för nödvändiga kostnader vid omhändertagandet, exempelvis foder. Detta innebär dock inte att du inte ska drabbas ekonomiskt av dessa utgifter. Hästens ägare ska därför i sin tur ersätta dig för de nödvändiga kostnader du haft.

Du har rätt att hålla kvar hästen tills du får betalt

Du har alltså rätt att kompenseras för de utgifter du haft. Du får hålla kvar hästen tills dess att ägaren betalar det denne är skyldig dig, detta kallas för retentionsrätt. Under tiden du håller kvar hästen är du fortfarande skyldig att vårda den väl. Kräver hästen att den får motion genom ridning får du rida hästen även när du håller kvar hästen. Din retentionsrätt upphör när hästens ägare ersätter dig för de utgifter du haft.

Vid en eventuell utmätning bör du vara bland de första som får betalt på grund av retentionsrätten.

Överlåtelse av hästen

Angående ditt erbjudande att anse er kvitt om hästen skrivs över på dig är helt upp till er att avtala om, avtalsfrihet gäller här. Går hästens ägare med på en överlåtelse är det alltså fritt fram att genomföra den.

Sammanfattning och råd

Genom depositionsavtalet har du åtagit dig att ta hand om hästen och det innefattar även att lägga ut för de kostnader som hästen kräver. Du anses dock inte gått med på att faktiskt stå för alla dessa kostnader, utan hästens ägare ska ersätta dig för dem. Du har rätt att hålla kvar hästen, så länge ägaren inte betalar dig.

Mitt övergripande råd är att du utnyttjar din retentionsrätt genom att hålla kvar hästen fram till dess att du får betalt.

För att sedan få ägaren att betala finns det en process i flera steg, vilket består av kravbrev, betalningsföreläggande och stämning i domstol. Du har visserligen redan skickat ett kravbrev, men min bedömning är att det inte skadar med ytterligare ett. Vill du ha hjälp med att formulera ett formellt kravbrev är du varmt välkommen att ta hjälp av Lawline Juristbyrå. Skulle detta andra kravbrev inte heller ge resultat, rekommenderar jag att du ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Allra sista utvägen är att stämma ägaren i domstol, även då kan vår juristbyrå hjälpa dig. Självklart är det fritt att hela tiden försöka förlikas i frågan, vilket är att rekommendera då det kan leda till en överenskommelse ni båda är nöjda med (exempelvis ett avtal om att genom överlåtelse bli kvitt).

Här hittar du mer information kring ansökan om betalningsföreläggande.

Är du intresserad av att ta hjälp av Lawline Juristbyrå får du gärna kontakta mig på johanna.bergvall@lawline.se, så återkommer vi med en offert.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Du har valt 30 minuters uppföljning per telefon. Då kan vi diskutera det som fortfarande känns oklart och andra funderingar du har kring din fråga. Jag kommer att ringa dig på måndag 13/11 kl. 18.30. Skulle denna tid inte passa är du välkommen att kontakta mig på mailadressen ovan, så kommer vi överens om en annan tid.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare