FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga15/11/2017

Får idrottsföreningar fakturera barn under 18år för lotter som skall säljas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Barn under 18 år kan inte sluta avtal som blir juridiskt bindande utan vårdnadshavares samtycke, 9 kap. 1 § Föräldrabalken. Det barnet gör utan förälders samtycke blir därför ogiltigt i det sammanhanget. Idrottsföreningen bör därför vända sig antingen direkt till föräldrarna, eller ange att det kräver förälders samtycke gällande faktureringen, annars blir det ogiltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare