Får hyresvärden ändra hyran utan förvarning?

Hejsan

Jag bor i en hyresrätt (1:a handskontrakt) i Stockholm med en privat ägare. Igår när jag fick hyresavin för de 3 kommande månaderna såg jag att det gjorts en höjning på hyran samt att det raden under står "Retrohöjning jjul 2017-mars 2018". Ingen som helst information har tidigare getts om att hyran ska höjas. Ingenstans på denna avi stod det heller att hyran har höjts utan jag märkte bara att summan var högre än den brukar vara, samt en retr.höjning på raden under för tidigare månader. Får hyresvärden göra så här utan att ha informerat tidigare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Reglerna om hyra finner vi i 12 kap. Jordabalken (JB). Hyresvärden ska skriftligen meddela dig om denne vill ändra hyresvillkoren, se 12 kap 54§ JB. Om du inte går med på hyreshöjningen så kan din hyresvärd vända sig till hyresnämnden och ansöka om ändring av hyresvillkoren.

Vid notifikation så har du minst två månader på dig att höra av dig till hyresvärden för att motsätta dig ändringen. Det är minst två månader för att i lag så stadgar man att notifikationen om ändringen ska innehålla information om sista dagen att klaga, vilket får vara tidigast 2 månader efter det skriftliga meddelandet är lämnat, se 12 kap. 54a § 2 stycket JB.

Om du hinner klaga och hyresvärden väljer att ta detta till hyresnämnden så kommer en bedömning att ske där hyran ska fastställas till ett "skäligt belopp", se 12 kap. 55§ JB. För att avgöra vad som är skälig hyra så brukar hyresnämnden jämföra hyran med närliggande/liknande lägenheter.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare