Får hunduppfödare ta ut avgift vid återtagande av hund?

Hej!

Köpte en valp för 6 månader sedan. Tyvärr då jag blev ensam med både bebis och valp så kunde jag inte behålla valpen. Uppfödarna hjälpte mig genom att hämta valpen och valpen fick ett nytt hem inom en vecka. Uppfödarna menar nu att jag ska få 40% av det jag en gång betalade för valpen. ( detta trodde jag var bara om uppfödarna köper tillbaka honom ). I detta fall är det inte uppfödarna som är de nya ägarna utan en annan familj. Vad ska man gå på då? inga papper har skrivits under och inga pengar har förmedlats mellan ännu så valpen står ännu på mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Juridiskt sett anses djur vara lös egendom. Det framgår inte huruvida du köpt hunden av en uppfödare såsom privatperson eller som näringsidkare. Har du köpt hunden av en privatperson blir köplagen (KöpL) (1990:931) aktuell och har du köpt hunden av en näringsidkare blir konsumentköplagen (KköpL) (1990:932) tillämplig. Dock anges i 3 § KöpL att lagens bestämmelser inte gäller i de fall annat följer av avtalet mellan säljare och köpare och i 3 § KköpL att bättre villkor än lagens villkor får avtalas. Detta betyder att vad som gäller i förhållandet mellan köpare och säljare i första hand får avgöras utifrån vad parterna avtalat gällande köpet om det är mellan två privatpersoner och köplagen tillämpas, huruvida villkoren är sämre än de som konsumentköplagen stadgar om i det fall det gäller mellan en privatperson och en näringsidkare. Det finns ingenting i köplagen som stadgar att säljaren kan ta en avgift för att ta en vara åter och i konsumentköplagen ges inte heller möjlighet för detta. Detta betyder, med hänsyn till båda lagarnas utformning och att jag inte vet hur avtalet för hunden var utformat, att säljaren inte kan ta 40 % för återtagandet av hunden, förutsatt detta inte står i ett avtal. Har du köpt hunden av en privatperson och det finns avtalat att 40 % får tas i avgift, så får säljaren det. Skulle du köpt hunden av en näringsidkare och det finns avtalat att 40 % får tas i avgift, är detta ogiltigt.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare