FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/03/2018

Får gymmet ändra medlemsvillkor?

Hej! Jag har för två månader sen köpt ett gym medlemskap som gäller i 6 månader, där kontraktet inkluderade gym, boxning och dans. Nu när jag varje gång vill in och träna boxning så säger receptionen att de har ändrade regler och att jag måste betala 100 kr för uthyrning av boxningslokal. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel i svensk rätt gäller att avtal ska hållas(pacta sunt servanda). Jag vet att gym brukar ha standardvillkor för köp av medlemskort. I dessa är det inte ovanligt att gymet förbehåller sig rätten att ändra vissa villkor. Det är vad som verkar ha skett i ditt fall. Det är därför alltid viktigt att läsa villkoren innan man ingår sådant köp. För att en sådan ändring ska vara okej krävs att skälet för ändringen är godtagbar.

Om det är så att gymet inte har något sådant förbehåll i sina villkor så får de däremot inte ändra det till medlemmars nackdel. Först råder jag dig att gå igenom gymmets standardvillkor som brukar finnas på deras hemsida. Om du inte hittar sådant förbehåll rekommenderar jag dig att fråga gymmet vad de grundar sin ändring på och kräva samma förutsättningar som du hade vid köpet.

Hoppas att det var svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig igen annars.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare