Får grannen klaga på att barnen stör?

Vi bor i bostadsrätt, som är över 100år gammalt, och vår granne klagar på våra barn.

Jag har ngnstans hört att man inte "får" klaga på barn? Barn är ju barn? Och bor man i ett hus som är över 100år gammalt tycker jag att man får ta att det är lyhört? Vi hör t.ex grannens katt när den hoppar ner på golvet, som då är vårt tak.

Men hur är det rent juridiskt?

Finns det ngt att förhålla sig till?

// Monica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen regleras dina skyldigheter som bostadsrättshavare i användningen av lägenheten. Här anges bland annat att bostadsrättshavaren ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Bedömningen av vad som ses som störningar i boendet är förhållandevis generös, det anses att vissa störningar måste accepteras i ett flerfamiljshus. Lekande och gråtande barn är en sådan "störning" som måste accepteras. Din granne kan förvisso klaga på att barnen låter, men detta kommer inte rent juridiskt att leda till några konsekvenser för er.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare