Får farmor besöka barnbarnens hem mot barnens mors vilja?

Hej. Ställer en fråga för min mammas räkning. Sonhustrun säger att mamma inte får vistas i deras hus o träffa barnbarnen vare sig sonhustrun är hemma eller inte. Min bror vill att mamma kommer dit men vågar inte släppa in henne då sonhustrun säger de bryter mot lagen, tex hemfridsbrott...Stämmer det att min mor inte får besöka sin son o barnbarn i deras gemensamma hem pga sonhustruns vilja??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Skydd för hemmet finns i bland annat fjärde kapitlet i Brottsbalken (BrB). Just hemfridsbrott regleras i BrB 4:6 och innebär att det är förbjudet att ta sig in i någon annans bostad utan tillåtelse.

Om äkta makar har en gemensam bostad räcker det inte att en av makarna vill släppa in en utomstående person. Om någon utomstående med den ena makens samtycke men mot den andra makens vilja tar sig in i makarnas gemensamma bostad så innebär det i princip hemfridsbrott.

Om din brors hustru inte vill att din mor släpps in din brors och hans hustrus gemensamma hem så får din mor alltså inte besöka sin son och sina barnbarn där.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare