Får ena föräldern resa iväg med barnen utan att informera andra föräldern?

Jag har 2 barn som bor hos mig på heltid, pappan har dom endast varannan helg.

Får pappan resa iväg med barnen i detta fall 15 mil bort över helgen utan att låta mig veta det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror framförallt av hur vårdnaden ser ut, jag kommer därför dela upp svaret utifrån att du är ensam vårdnadshavare eller att ni har gemensam vårdnad.

Ensam vårdnadshavare
Som ensam vårdnadshavare har du rätt och skyldighet att bestämma i era barns personliga angelägenheter och ska i takt med era barns stigande ålder och mognad ta hänsyn till deras vilja och önskemål. (6 kap 11 § Föräldrabalken (FB)). Du har alltså som vårdnadshavare rätt att säga nej till en resa då detta rör dina barns personliga förhållanden och du har alltså därför även rätt att få veta om pappan reser iväg med dem. Om man reser via en resebyrå krävs ofta även intyg av vårdnadshavarens godkännande.

Gemensam vårdnad
Vid gemensam vårdnad har ni som vårdnadshavare rätt och skyldighet att gemensamt bestämma i era barnens personliga angelägenheter och ska i takt med barnens stigande ålder och mognad ta hänsyn till barnens vilja och önskemål. Angående utomlandsresor ser rättsläget däremot mindre tydligt ut vid gemensam vårdnad eftersom vårdnadshavare vid gemensam vårdnad gemensamt ska bestämma i barnets personliga angelägenheter. Utrikesdepartementet har skrivit i sin publikation om "Olovligt bortförande och kvarhållande av barn" att en utomlandsresa kräver den andre vårdnadshavarens samtycke. Publikationen ger dock inte svar på om detta även ska gälla för kortare semesterresor under umgängestiden med den andre föräldern. Lagen reglerar inte uttryckligen utomlandsresor men enligt praxis kan man generellt säga att kortare semesterresor inom och utrikes med barnet är något som är svårt för den andre vårdnadshavaren att motsätta sig förutsatt att det inte finns skäl som talar för att det inte skulle vara det bästa för barnet.

Sammanfattning
För att sammanfatta kan man säga att om du har ensam vårdnad bestämmer du ensam (med beaktande av barnens vilja) och du har då rätt att veta om pappan reser iväg med barnen. Om ni däremot har gemensam vårdnad är rättsläget oklart då ni som vårdnadshavare gemensamt ska bestämma och det finns inget i lagen som säger att han måste informera dig, däremot kan det vara bra att göra det ändå för att underlätta samarbetet mellan er som vårdnadshavare.

Hoppas detta kan något klarare bild av hur rättsläget ser ut, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare