FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/10/2017

Får en make bo kvar i bostaden efter den andres död?

Min fru o jag har en gemensam bostadsrätt. Inga gemensamma barn. Däremot har vi båda barn sen tidigare. Om jag dör. Kan hon bo kvar i bostadsrätten så länge hon kan o vill.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en av makarna i ett äktenskap dör ska deras egendom fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vid en bodelning har den make som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att få den på sin lott mot avräkning (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Eftersom bodelningen sker med anledning av den ena makens död är det förstås bara den överlevande maken som kan begära den gemensamma bostaden. Efter att bodelningen är avklarad kan arvet efter den avlidne maken fördelas mellan dennes arvingar.

Rätten att begära den gemensamma bostaden på sin lott gäller inte om den avlidne maken hade fått eller ärvt bostaden med förbehåll om att den skulle vara enskild egendom. Som jag tolkar din fråga är så dock inte fallet med er bostad.

Sammantaget innebär detta alltså att din fru kan begära bostaden i en bodelning efter din död och på så vis bo kvar i den så länge hon vill. I så fall ska den dock avräknas från hennes lott i bodelningen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare