Får en löneadministratör lämna ut mitt anställningsavtal till min kollega?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande anställningsavtal inom stat, landsting och kommun – myndigheter – gäller tryckfrihetsförordningens regler om allmänna handlingar. Bestämmelserna om offentlighetsprincipen regleras i första hand i 2 kap. tryckfrihetsförordningen. I offentlighets- och sekretesslagen finns undantag från denna förordning.

En allmän handling är en handling som finns hos stat, landsting eller kommun. Den ska antingen ha inlämnats dit eller ha upprättats där för att vara en offentlig handling. En allmän handling som får lämnas ut ska på begäran lämnas ut så snart som möjligt, utan avgift och de får inte fråga om sökandens namn eller varför denne vill ha ut uppgifterna. I varje fall allmän handling begärs ut, ska myndigheten göra en sekretessbedömning enligt offentlighets- och sekretesslagen.

I ditt fall

Ovannämnda innebär, att om avtalet är upprättat av arbetsgivare som är att betrakta som ett offentligt organ, är anställningsavtalet, som huvudregel, att betrakta som en offentlig handling och vem som helst kan begära att få ut det utan att behöva ange skäl för detta eller uppge sin egen identitet. Tvärtom gäller, att om avtalet är mellan en person och ett icke-offentligt organ, alltså ett privat företag, så är anställningsavtalet inte att betrakta som en offentlig handling. Sålunda får inte administratören lämna ut anställningsavtalet till din kollega.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare