FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2014

Får en granne såga ner grenar på träd som hänger över tomtgränsen?

Min granne har tagit bort flera grenar från en gran och en tall som står på min tomt. Grenarna hängde över på hans sida. Detta gjorde han utan att talat med mig och dessutom en dag då jag inte var där. Han har också gjort det på ett sådant sätt att båda träden är helt förstörda utseendemässigt. Nu till mina frågor får han göra detta? Kan jag kräva skadestånd? Vem skall transportera bort de avsågade grenarna? Tacksam för svar och råd.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna kring grenar och rötter som tränger över tomtgränser finns i 3 kap. 2 § jordabalken och stadgar att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.

Det är ingen tillfällighet att lagen talar om rot och gren. En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt.

Man bör ge ägaren i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig. Att på eget initiativ vidta åtgärder kan innebära en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande eller skadegörelse, som dels kan innebära skadestånd och dels även böter eller fängelse.

Eftersom du anser att grannen har förstört trädens utseende och att du inte har fått tillfälle att själva åtgärda problemet kan du ta detta vidare genom att kräva skadestånd för den skada som er granne har orsakat er. Rättslig grund för detta finns i 2 kap. 1 § skadeståndslagen Det kan emellertid bli svårt att avgöra hur stor sakskada du har åsamkats genom avsågningen. Du kan även polisanmäla grannen för egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken) eller skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken), men det bästa vore nog att försöka komma överens om skadeståndsersättning innan en eventuell polisanmälan, med tanke på framtida grannsämja.

I och med att det är grannen som har tagit ner grenarna borde även han forsla bort dem. Annars torde du kunna kräva ersättning för bortforslingen som blir en extrakostnad för dig på grund av hans handlande.

Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994.

Skadeståndslagen hittar du https://lagen.nu/1972:207.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare