Får en förundersökning läggas ned godtyckligt?

Kan en åklagare lägga ner en förundersökning godtyckligt?

Även om det är ställt utom allt rimligt tvivel att ett brott är begånget?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej, en förundersökning får inte läggas ned godtyckligt av en åklagare. I brottsbalken finns det tydliga regler om vilka situationer som kan göra det möjligt för en åklagare att lägga ned förundersökningen, dessa bestämmelser hittar man i brottsbalkens 23 kapitel 4-4a §§.

Även om det är ställt utom allt rimligt tvivel kan i praktiken en förundersökning läggas ned om åklagaren kan anta att något åtal ändå inte kommer ske på grund av åtalsunderlåtelse, brottsbalken 23 kap. 4a § punkt 2 och 20 kap. 7§ (förutsättningarna för åtalsunderlåtelse).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare