Får en familj med uppehållstillstånd köpa fast egendom i Sverige?

Får en syriansk familj med uppehållstillstånd i Sverige köpa fast egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på att man måste vara svensk medborgare för att få köpa fast egendom i Sverige vilket gör att en utländsk familj med uppehållstillstånd får köpa fast egendom. Om köparen inte har ett svenskt medborgarskap måste köparen bifoga ett bevis på att hen är myndig till lantmäteriet när hen ansöker om lagfart.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare